Lief zijn, een trend?

Kijk naar deze foto’s. Wat voel je?
Lees verder

Kijk naar deze foto’s. Wat voel je?

De foto’s raken ons en hun aanbeeld activeert de spanning van de jukbeenspier en dat leidt tot een positief emotioneel gevoel! 

De hersencentra van plezier en verlangen zijn geactiveerd en we baden in zachtheid en rust.

Wij mensen zijn van nature aangetrokken door 'schattige beelden'. Dit is rond 1940 bestudeerd door Konrad Lorenz. Latere studies hebben aangetoond dat de hersenen de schattige stimuli als prioriteit behandelen.

Dit heeft invloed op ons gedrag in het algemeen: meer focus, meer concentratie, meer voorzichtigheid, meer tederheid.

Ook kinderen zijn gevoelig voor 'schattige beelden' en reclame en industrie weten dat. Speelgoed wordt meer infantiel: grote ronde ogen, grote hoofden en zachte aaibare stoffen.

Deze trend wordt ook weerspiegeld in het ontwerp van producten voor volwassenen, met dierlijke vormen of grappige personages, om de verkoop te stimuleren.

Daarom worden de foto's van deze schattige baby's zo vaak gebruikt op internet.

 

En voor jou, welk effect hebben deze foto’s?